Juli 2013

Nyheter > Arkiv 2013

Praktfull Festkonsert på Hallwylska Museet den 10 juli 2013
Onsdagen den 10 juli bjöd Karlbergs MusikkårFestkonsert på Hallwylska Museet. Festföremålet var själva Hallwylska Museet som i år firar 75-årsjubileum. Med konserten slogs också portarna upp till årets sommarmusik på museets vackra innergård.

Efter ett intensivt regn under dagen infann sig precis till konsertens början det som alla hade längtat efter - en strålande vacker högsommarkväll. Och i den genomfördes konserten under briljant ledning av dirigenten Björn Ericson som också var solist på eufonium i ett stycke. Dirigentstaven övertogs under tiden av rutinerade Nils-Åke Nilsson.

Medverkande och mycket uppskattade sångsolister var Eva Magnusson och Erik Ström, båda med ett gediget förflutet och många konserter på Museet och för många i den stora publiken ett kärt återseende.

Vidare medverkade sommarmusikens ledare och producent Rimma Gotskosik på violin och i glänsande dansnummer Annika Listén och Tilda Henriksson.

För intressant information om Museet stod museipedagogen Stefan Lindström.

Konferencier var musikproducenten och radioprogramledaren Bo Magnusson.

Efter ett pärlband av  härliga musikinslag avslutades den av glädje och värme fyllda konserten med allsång i Wien, mina drömmars stad och Sommar, sommar, sommar. (2013-07-14)

Robert Stolz (1880-1975) Im Prater blüh'n wieder die Bäume från operetten Frühjarsparade. Eva Magnusson sång, Rimma Gotskosik violin, Karlbergs Musikkår Militärhögskolan Karlberg under ledning av Björn Ericson. Festkonsert Hallwylska Museet, Stockholm den 10 juli 2013.
Robert Stolz - "Gruss aus Wien" - Karlbergs Musikkår under ledning av Björn Ericson.

Överst Eva Magnusson i Im Prater blüh'n wieder die Bäume från Frühjahrsparade och där nedanför marschen Gruss aus Wien från Wiener Eisrevue 1952 Glück muss man haben, båda styckena med musik av Robert Stolz. Karlbergs Musikkår under ledning av Björn Ericson.

Välkommen att se fler inslag från FestkonsertenYouTube. Använd sökorden Karlbergs Musikkår eller klicka på operett2010 längst upp till vänster på YouTube-sidan.

Från Wien till Broadway - Sommarmusik i Farsta
Onsdagen den 17 juli 2013 bjuder Eva Magnusson, sopran, Rimma Gotskosik, violin och Jan-Erik Sandvik, piano på sång och musik från hela världen i Ladan, Farsta Gård, Farstaängsvägen 16-22. Programmets titel är Från Wien till Broadway. Programvärld är radioproducenten och programledaren Bo Magnusson.

Den musikaliska underhållningen börjar kl 14:00 och entrén är fri.

Serveringen är öppen från kl 11:00.

Arrangörer är Farsta Föreningsråd, Farsta IOGT-NTO, PRO Tallkrogen - Gubbängen, SPF Farsta, SPF Sköndal och PRO Hökarängen i samarbete med Farsta stadsdelsförvaltning. (2013-07-15)

Varmt välkomna!

Vackert väder och storpublik vid sommarkonsert på Farsta Gård
Onsdagen den 17 juli 2013 bjöd Eva Magnusson, sopran, Rimma Gotskosik, violin och Jan-Erik Sandvik, piano in till eftermiddagskonsert på den mycket vackra Farsta Gård, strax söder om Stockholm. I härligt svenskt högsommarväder fick den mer än fulltaliga och förtjusta publiken höra musikaliska pärlor från hela världen under rubriken Från Wien till Broadway. För varlig vägledning genom konserten svarade programledaren Bo Magnusson .

Varmt tack till alla som kom till Farsta Gård och till arrangörerna Farsta Föreningsråd, SPF Sköndal med Ingemar Eriksson, Farsta IOGT-NTO, PRO Tallkrogen - Gubbängen, SPF Farsta, och PRO Hökarängen i samarbete med Farsta stadsdelsförvaltning. (2013-07-27)