Maj 2016

Nyheter > Arkiv 2016
Carl Zellers Fågelhandlaren med solister, kör och orkester från ASEA i Västerås i Plats På Scen!
Fredagen den 6 maj 2016 presenterar programvärden Bo Magnusson flera klenoder i den 479:e upplagan av radioserien Plats På Scen! Bland annat får lyssnarna uppleva hur det lät när solister, kör och orkester från ASEA i Västerås i slutet av 1940-talet uppförde Carl Zellers operett Fågelhandlaren. Detta tack vare att dåvarande Radiotjänst gjorde en inspelning av operetten och att delar av inspelningen överfördes till en 78-varvsskiva. (Bilden till höger.) En annan raritet i programmet är Bo Eijres operett Caviar! med text av Gösta Rybrant. Operetten har aldrig uppförts men Zarah Leander spelade 1957 in Ett Herrans under - La vie est belle, en sång som finns i operetten och som lyssnarna får höra i programmet.

Detaljerat musikinnehåll finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och  på Internet www.radioviking.se fredagen den 6 maj 2016 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 8 maj kl 15:00 - 16:00. Programmet finns också i programarkivet på adressen www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 7 april.
(2016-05-06)
I radioserien Plats På Scen! den 13 maj 2016: Ouvertyren till Läderlappen i unik inspelning från 1960 med Herbert von Karajan som dirigent
I juni 1960 gjordes av skivbolaget Decca i Sofiensaale Wien en inspelning av Johann Strauss d y:s operettmästerverk Die Fledermaus - Läderlappen. Solister vid inspelningen var de allra främsta sångarna vid Staatsoper i Wien vid den här tiden ackompanjerade av Die Wiener Philharmoniker och allt under ledning av Herbert von Karajan. Men inte nog med detta. Till operettens andra akt hade som gäster inbjudits några av dåtidens främsta internationella operastjärnor som till exempel Renata Tebaldi, Mario del Monaco, Birgit Nilsson, Jussi Björling, Joan Sutherland och Teresa Berganza. I Plats På Scen! fredagen den 13 maj 2016 får lyssnarna höra Läderlappens ouvertyr från den mycket påkostade inspelningen med bland annat ett par hundra statister som hade att skapa ett naturligt sorl under andra aktens balscen. I den sjunger för övrigt Birigit Nilsson, kanske något överraskande, I Could Have Danced All Night från Frederick Loewes och Alan Jay Lerners My Fair Lady.

I övrigt i programmet bland annat en unik 78-varvsinspelning från 1928 med operasångaren Einar Larsson (bilden till vänster) i Sången till aftonstjärnan från operan Tannhäuser av Richard Wagner, Stina-Britta Melander i Ack Värmeland, du sköna från sång- och folklustspelet Wärmlänningarne och musik med anknytning till årets sommaroperetter i Österrike.

Detaljerat musikinnehåll finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och  på Internet www.radioviking.se fredagen den 13 maj 2016 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 15 maj kl 15:00 - 16:00. Programmet finns också i programarkivet på adressen www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 14 maj.
(2016-05-13)

Fullsatt och feststämning när Karlbergs Musikkår 90-årsjubilerade med konsert i Riddarhuset
Karlbergs Musikkårs konsert Jubileumsklanger! - Det bästa från nio decennier - och lite till! den 19 maj 2016 i Riddarhusets vackra Riddarhussal blev en stor konstnärlig och publik succé. Med säker hand ledde dirigenten Peter Göthe musikerna och sångsolisterna Eva Magnusson och Erik Ström genom ett omväxlande program med marscher av Ivar Widner, Carl Neumann, Sam Rydberg och Robert Stolz, vars UNO-Marsch - FN-marsch, beställd av Dag Hammarskiöld till invigningen 1957 av IAEA i Wien, fick ett unikt och förnämligt framförande. I programmet vidare musik av Werner Richard Heymann - Wien dansar och ler - Johann Strauss d y, Irving Berlin, Richard Rodgers, Alan Menken, Evert Taube m fl.

Många närvarande medlemmar i Wermländska Sällskapet kunde med förtjusning notera att sällskapets 200-årsjubileum uppmärksammades med en stor sång- och melodibukett från Andreas Randels Värmlänningarna samt Gustaf Noréns och Björn Dixgårds nykomponerade Strövtåg i hembygden med anknytning till en dikt av Gustav Fröding. Medlemmar i Svenska Strauss-Sällskapet som hade sökt sig till Riddarhuset gladde sig särskilt över Wienerblod-valsen av Strauss och ett stort potpurri från musikalen och filmen The Sound of Music.

För en inledande exposé om Riddarhuset svarade Henrik von Vegesack och musikkårens ordförande Bo Magnusson tog sedan publiken med på en historisk resa genom kårens nio årtionden från instiftandet den 29 september 1926 som Stockholms Landstormsförbunds Musikkår till dagens Karlbergs Musikkår inom Försvarsutbildarna i Stockholm och Södermanland. Musikkåren firar under året även 30-årsjubileum som Militärhögskolans Karlberg musikkår. Konserten, som var den första av två med anledningen av Karlbergs Musikkårs 90-årsjubileum, utvecklades till en verklig musikalisk fest med stort och varmt bifall från de över 200 besökare som tagit sig till Riddarhuset i den vackra försommarkvällen.

Nästa jubileumskonsert äger rum torsdagen den 17 november 2016 kl 19:00, även den i Riddarhuset.

Välkommen att se bilder från konserten i galleriet snett upp till höger. Peka på textfältet under bilden och klicka sedan på fyrkanten med hakar för att se bilderna i större format. Samtliga bilder: Eva Erngrund.
(2016-05-21 rev 2016-05-27)
UNO-Marsch - Förenta Nationernas marsch - av Robert Stolz. Karlbergs Musikkår under ledning av Peter Göthe vid musikkårens Jubileumskonsert i Riddarhuset, Stockholm den 19 maj 2016.