April 2013

Nyheter > Arkiv 2013

Der Vogelhändler - sommaroperett i Kufstein
Sedan 2008 spelas operett på en mycket vacker friluftsteater i den österrikiska staden Kufstein. 2013 års produktion är Der Vogelhändler - Fågelhandlaren - med musik av Carl Zeller. (2013-04-14)

Der Vogelhändler - sommaroperett i Kufstein
Sedan 2008 spelas operett på en mycket vacker friluftsteater i den österrikiska staden Kufstein. Teatern finns inom det fästningsområde som är beläget på stadsberget i Kufstein (Festung Kufstein). Fästningen är ett av de mest imponerande medeltida byggnadsverken i Tyrolen. Utsikten från fästningen över Alperna är milsvid och hänförande. Arenan där sommaroperetterna spelas är uppbyggd på en en öppen plats inom fästningsområdet. Den är försedd med en stor parasollkonstruktion som skyddar publiken.

Sommarens produktion i Kufstein är Der Vogelhändler. Operettens musik är av Carl Zeller (1842-1898) och texten är skriven av Moritz West och Ludwig Held.
Der Vogelhändler hade urpremiär på Theater an der Wien i Wien den 10 januari 1891.

Medverkande i uppsättningen i Kufstein är bland andra den mycket omtyckta sopranen Eva Lind i rollen som Kurfürstin Marie och Guggi Löwinger, folkkär sångerska på Volksoper i Wien sedan decennier, som Adelaide. För det musikaliska ackompanjemanget står orkestern vid Staatsoper Timisoara (Rumänien) under ledning av Ernst Theis.

Der Vogelhändler har premiär fredagen den 2 augusti kl 20:30. Till och med den 17 augusti ges därefter åtta föreställnigar. (2013-04-14)

Seefestspiele Mörbisch - ny regim, utökad arena och Der Bettelstudent
Sedan 2008 spelas operett på en mycket vacker friluftsteater i den österrikiska staden Kufstein. 2013 års produktion är Der Vogelhändler - Fågelhandlaren - med musik av Carl Zeller. (2013-04-20)

Seefestspiele Mörbisch - ny regim, utökad arena och Der Bettelstudent
1957 började en sällsynt framgångshistoria när sångaren KS Herbert Alsen satte upp operetten Der Zigeunerbaron på en nybyggd friluftsteater med 1.200 platser i den lilla orten Mörbisch vid Neusiedler See. Sedan den här första uppsättningen spelas det sommaroperett varje år i Mörbisch. Seefestspiele, som arrangemanget benämns, har vuxit till världens största operettfestspel. Teatern har numera 6.500 publikplatser och cirka 225.000 besökare kommer varje sommar till festspelen. En stor del i denna utveckling kan tillgodoräknas spelens intendent de senaste 20 åren - KS Harald Serafin.

I galleriet här nedanför visas bilder från friluftsteatern och 2012 års uppsättning i Mörbisch av operetten Die Fledermaus - Läderlappen. Uppsättningen var den sista under KS Harald Serafins 20-åriga tid som intendent vid Seefestspiele Mörbisch.

Se bilderna i större format genom att klicka på första bilden i galleriet. Alla bilder utom vinjettbilden: Edition Allegro Musik HB.

Från och med 2013 har Seefestspiele Mörbisch KS Dagmar Schellenberger som intendet. Den första sommaroperetten under hennes ledning är Der Bettelstudent - Tiggarstudenten - med musik av Carl Millöcker och text av Friedrich Zell och Richard Genée. Der Bettelstudent hade urpremiär den 6 december 1882 på Theater an der Wien i Wien. Förutom att ansvara för uppsättningen har Schellenberger tagit initiativ till en ny och omfattande utbyggnad friluftsteaterns publikdel.

Uppsättningen av Der Bettelstudent i Mörbisch har premiär torsdagen den 11 juli kl 20:30 och uppförs därefter till och med den 24 augusti. (2013-04-20)

Dirigenten Niclas Blixt gäst i Plats På Scen! den 26 april 2013
Sista fredagen i varje månad ägnas i radioserien Plats På Scen! åt blåsmusik, en musikform som annars är sparsamt förekommande i radio. I programmen medverkar Lars C Stolt, Sveriges främste kännare av marschmusik, och Kjell Sandberg, erfaren musiker på blåsinstrument och slagverk. För produktion och moderation svarar Bo Magnusson.

Ett flertal bemärkta personer, med olika roller i blåsmusikvärlden, har gästat Plats På Scen! under de tio år som gått sedan programserien började sändas. En levande och värdefull dokumentation av svensk blåsmusik genom tiderna har därmed skapats. (2013-04-20)

Karlbergs Musikkår i Gruss aus Wien på Musikaliska den 5 januari 2013
Under 1950- och 1960-talen komponerade Professor Robert Stolz musiken till cirka tjugo helaftonsföreställningar med den berömda Wiener Eisrevue. 1952 års revy bar titeln Glück muss man haben och till den komponerade Stolz bland annat marschen Gruss aus Wien. Vid en bejublad Galakonsert Trettondagsafton den 5 januari 2013 på Musikaliska - Gamla Musikaliska Akademien - framfördes marschen av Karlbergs Musikkår under ledning av Samuel Wrackefeldt. (2013-04-30)

Robert Stolz - Gruss aus Wien.