Arkiv konserter

Konserter

Festkonsert på Hallwylska Museet den 10 juli 2013
Den 10 juli kl 19:00 ger Karlbergs Musikkår en Festkonsert på Hallwylska Museet. Med konserten slås portarna upp till årets sommarmusik med Stockholms Nya Operettensemble på museets vackra innergård. Konserten apostroferar också att Hallwylska Museet firar 75-årsjubileum.

Konserten genomförs under ledning av dirigenten Björn Ericson. Medverkande sångsolister är Eva Magnusson och Erik Ström. Vidare medverkar Stockholms Nya Operettensembles ledare Rimma Gotskosik på violin samt dansarna Annika Listén och Tilda Henriksson.

Vårkonsert på Karlbergs Slott med Karlbergs Musikkår och sångsolister
Efter succékonserten tillsammans med Stockholms Nya Operettensemble, Trettondagsaftonen den 5 januari 2013 i ett fullsatt Musikaliska - Gamla Musikaliska Akademien i Stockholm - är det nu dags för nästa större evenemang med Karlbergs Musikkår när kåren med sångsolisterna Eva Magnusson och Erik Ström bjuder in till Festlig Vårkonsert med svensk-österrikiska förtecken. Dirigent: Björn Ericson.

I det vårliga programmet ingår festliga marscher, vackra Lieder, härliga sommarsånger och evigt gröna melodier från operett, musikal och film - allt på ett eller annat sätt med anknytning till Sverige och Österrike.

Plats och tid
Konserten äger rum söndagen den 26 maj i den vackra Rikssalen på Karlbergs Slott. Konserten har två avdelningar med paus emellan. Den börjar kl 17:00 och slutar cirka 19:00.

Vägbeskrivning
Buss 42 eller 507 alternativt pendeltåg till Karlbergs station. Promenad via Norrbackagatan, Rörstrandsgatan, gångtunnel under järnvägen, gångbro över Klarastrandsleden ner till Karlbergs strand och fram till Karlbergs Slott, huvudbyggnaden. Med bil via Hornsbergs strand, Ekelundsbron och till höger in på Karlbergs strand. Porttelefon till vakten för insläpp och parkeringsanvisning.

Karlbergs Musikkår bildades 1926 inom den så kallade Landstormen. Musikkåren är därmed en av de äldsta aktiva i Sverige. Den är främst verksam inom det friviliga försvaret. Musikkåren är sedan 1985 placerad vid Militärhögskolan på Karlbergs Slott och har cirka 40 medlemmar.

Karlbergs Musikkår är således en musikkår med anor. Men det är också i hög grad en kår som förenar det anrika med ett nyskapande musicerande för att nå nya publikgrupper. I olika ensemblestorlekar - då och då med skönsjungande solister - bjuder kåren på angenäma musikupplevelser för såväl paraden, utomhusscenen och konserthuset som den mindre salongen.

Bokning och köp av biljetter
Biljetterna till konserten kostar 175 kr. Bokning på telefon 070-543 76 14 eller genom e-postformuläret här nedanför. (Uppgifter i formuläret markerade med stjärnor är obligatoriska.) Bokade biljetter betalas genom insättning på Plusgiro 55 82 75-4, Karlbergs Musikkår, senast den 20 maj 2013. Var noga med att ange namn vid betalning för avstämning mot bokningen! Biljetterna finns för avhämtning vid entrén till Karlbergs Slott från kl 16:00 konsertdagen. Där finns också eventuellt kvarvarande biljetter att köpa från samma tid. Efterfrågan på biljetter är stor så skynda att boka för att säkra plats!!