Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Logotype EAM HB
Till innehåll

Augusti 2015

Nyheter > Arkiv 2015

Ich war noch niemals in New York - storslagen Udo Jürgens-musikal på Theater des Westens i Berlin
Den 23 december 2014 avled österrikaren Udo Jürgens vid 80 års ålder. Jürgens utvecklades under sin 60-åriga karriär till en av mest uppskattade artisterna i den tyskspråkiga delen av världen. Han var också en av de mest produktiva som pianist och sångare och inte minst som kompositör med cirka 1000 kompositioner av vitt skilda slag. Bland dessa finns två musikaler. Den första, med tieln Helden, Helden, hade premiär år 1992 på Theater an der Wien i Wien och den andra, Ich war noch niemals in New York, år 2007 på Operettenhaus i Hamburg.

Ich war noch niemals in New York har efter premiäruppsättningen spelats i  Stuttgart, Tokyo, Oberhausen och Zürich. Våren 2015 sattes den upp på den storslagna Theater des Westens i Berlin och spelas där till och med den 27 september 2015.

Välkommen att läsa mera här nedanför om Udo Jürgens inklusive ett referat med anknytning till en föreställning av Ich war noch niemals in New York på Theater des Westens i Berlin den 2 augusti 2015.
(2015-08-25)

Udo Jürgens och hans succémusikal Ich war noch niemals in New York på Theater des Westens i Berlin
Den 23 december 2014 avled Udo Jürgens (borgerligt namn Udo Jürgen Bockelmann) vid 80 års ålder. Jürgens föddes år 1934 i Klagenfurt, Kärnten, Österrike av tyska föräldrar. Till en början självlärd kom Jürgens senare att studera pinospel vid Mozarteum i Salzburg. 

1950 vann Jürgens, som yngste deltagare, en sångtävling anordnad av österrikiska radion. 1960 komponerade han musiken till världsschlagern Reach For The Stars, en av Dame Shirley Bassey's första stora skivsuccéer. En av Jürgens egna största skivframgångar under 1960-talet var sången 17 Jahr’ blondes Haar, so stand sie vor mir. Den 5 mars 1966 vann han, efter två tidigare försök, Eurovision Song Contest (då Grand Prix Eurovision) i Luxemburg med Merci, Chérie (Österrikes första vinst i tävlingen).Vinsten ledde till att Jürgens musik fick en större internationell spridning. Den ledde också till turnéer över hela världen. 

Jürgens utvecklades under sin 60-åriga karriär till en av de allra mest uppskattade artisterna i den tyskspråkiga delen av världen. Han var också en av de mest produktiva som pianist och sångare och inte minst som kompositör med cirka 1000 kompositioner av vitt skilda slag, från pop och schlager till musikaler och symfoniska verk. Under 1950- och 1960-talen medverkade Jürgens också i ett tiotal underhållningsfilmer.

Udo Jürgens fonogramproduktion omfattar bland annat 50 LP och cirka 170 singlar. Antalet sålda skivor uppsakattas till cirka 100 miljoner, vilket gör honom till en av de mest kommersiellt framgångsrika i de tyskspråkiga länderna. Konsertturnéerna var omfattande och drog stora publikskaror som till exempel 220.000 vid en konsert i Wien år 1992. Ännu vid tiden för sin bortgång var Jürgens mitt uppe i en lång turné. Ett par biografier om Udo Jürgens har nyligen utkommit. Den som kan rekommenderas är Merci med Lisbeth Bischoff som författare. (Amalthea, Wien. ISBN 978-3-85002-919-3.)

Jürgens har komponerat musiken till två musikaler. Den första, med tieln Helden, Helden, hade premiär år 1992 på Theater an der Wien i Wien och den andra, Ich war noch niemals in New York, den 2 december 2007 på Operettenhaus i Hamburg. Musikalen har mycket välförtjänt blivit en stor succé. Sedan den 25 mars 2015 spelas den på den storslagna Theater des Westens i Berlin och fortsätter där till och med den 27 september 2015. Flera nyuppsättningar på olika teatrar är planerade.

Musikalen innehåller 25 sånger med musik av Udo Jürgens. Sångerna är integrerade i ett libretto av Gabriel Barylli och Christian Struppeck.  Regi: Christian Struppeck och Glenn Casale. Koreografi: Kim DuddyI musikalen konfronteras tre par med olika personliga svårigheter. Alla tre paren befinner sig på en gemensam kryssning till New York där de så småningom kommer till insikt om meningen med livet och vad som verkligen är viktigt. Produktionen är fräsch och förstklassig i allt och i högsta grad njutbar även för den som har sina musikaliska preferenser i en något mera traditionell musikteatermiljö. Theater des Westens inramning, alldeles intill Berlins paradgata Kurfürstendamm, är därtill magnifik.

Välkommen att i galleriet till höger se bilder med anknytning till produktionen. Peka på textfältet under bilden och klicka sedan på fyrkanten med hakar för att se bilderna i större format.
(2015-08-25)

Fräsch Im Weissen Rössl på fascinerande arena i Steyr, Österrike

Den 30 november 1930 hade operetten Im Wessen Rössl - Värdshuset Vita Hästen urpremiär på Grosses Schauspielhaus i Berlin. Premiären blev startpunkten för en av musikteaterhistoriens mest framgångsrika pjäser med tusentals föreställningar världen över. 1995 sattes Im Weissen Rössl upp på Bar jeder Vernuft i Berlin med Max Raabe i en av rollerna. Uppsättningen var banbrytande då den återuppväckte de med tiden alltmer utarmade kvalitéerna i det tidiga 1930-talets original.

Glädjande nog gör de återuppväckta originalen nu sitt intåg även i sommaroperetternas värld. Så skedde till exempel i sommar i österrikiska Steyr, där Berlin-versionen från 1995 spelades på friluftsteatern vid Schloss Lamberg. invid slottet finns en vallgrav av imponerande storlek. Vallgraven har inrättats som teatersalong med det storslagna slottets fasader som inramning och med den vackraste fasaden som fond till scenen. Med sinrik scenteknik och skicklig användning av vallgravens möjligheter hade en övertygande och fascinerande illusion skapats av verklighetens Sankt Wolfgang och det berömda hotellet Weisses Rössl. Inspirerat skådespeleri av stor ensemble, väljudande sång och klangrikt ackompanjemang av orkester med välfyllda stämmor resulterade i en mycket fräsch och njutbar publikupplevelse.

Musiken i Im Weissen Rössl är av Ralph Benatzky, Robert Stolz, Robert Gilbert och Bruno Granichstaedten. Bland de entusiastiskt hyllade artisterna i Steyr-föreställningen fanns operettlegenden och tidigare mångårige intendenten vid operettfestspelen i Mörbisch Harald Serafin (bilden längst upp till höger)i rollen som Kaiser Franz Josef och hans son Daniel Serafin som Doktor Siedler. Värdshusvärdinnan Josepha Vogelhuber spelades av Martina Dorak och Överkyparen Leopold av Josef Luftensteiner. (Bilden högst upp till vänster. Båda bilderna: Musik Festival Steyr.) Regi: Susanne Sommer. Musikalisk ledning: Siegfried Andraschek.

Välkommen att i galleriet till höger se bilder med anknytning till produktionen av Im Weissen Rössl i Steyr. Peka på textfältet under bilden och klicka sedan på fyrkanten med hakar för att se bilderna i större format. Välkommen också att läsa mera om kompositören Ralph Benatzky och Im Weissen Rössl här >> och om Robert Stolz och Im Weissen Rössl här >> och här >>
(2015-08-29)

Franz Lehárs Die lustige Witwe i 2016 års sommarmusikfestival i Steyr, Österrike

Efter den gångna sommarens uppsättning av Im Weissen Rössl - Värdshuset Vita Hästen, en av världens mest spelade operetter, har Musik Festival Steyr och dess intendent Karl-Michael Ebner valt att nästa sommar sätta upp en annan av alla tiders mest spelade operetter, nämligen Die lustige Witwe - Den glada änkan - med musik av Franz Lehár.

Liksom årets uppsättning kommer Die lustige Witwe att spelas på den vackra friluftsteatern i vallgraven vid Schloss Lamberg i Steyr. Spelperiod 28 juli - 13 augusti 2016. Välkommen att klicka på bilden till höger för större format. OBS! Die lustige Witwe ersätts sommaren 2016 av Johann Strauss d y:s Wiener Blut.
(2015-08-29)

Inspirerad Fledermaus sommarens operett på Schlosstheater Schönbrunn i Wien

I den högra flygeln invid Schloss Schönbrunn i Wien finns Schlosstheater Schönbrunn, en av Europas äldsta slottsteatrar med 1747 som invigningsår. Kejsarinnan Maria Theresia, som lät uppföra teatern, och den Habsburgska släkten använde under lång tid teatern som en slags husscen. Bland dem som uppträdde med sina verk på teatern fanns bland andra Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart och Christoph Willibald Gluck. På 1800-talet användes teatern som sommarscen av de berömda Wien-teatrarna Kärntnerthotheater och Burgtheater. 1929 blev teatern övningsscen för det berömda Max Reinhardt Seminar och så har den förblivit ända till våra dagar. Under sommarmånaderna används också teatern av Wiens Universität für Musik und darstellende Kunst för operett- och operaproduktioner.

2015 års sommaroperett på Schlosstheater Schönbrunn var Die Fledermaus, Johann Strauss d y:s mästerverk från 1874. Stor del i operettens framgångar skall också tillskrivas textförfattarna Richard Genée och Karl Haffner

Under ledning av dirigenten Guido Mancusi hade en ungdomlig ensemble med mycket inspiration och finess skapat en härligt frisk version i kammarformat av mästerverket på Schlosstheater Schönbrunn. Både regin och scenografin var modern men förenklad på ett sätt som föredömligt bidrog till att skapa den tydlighet i handlingen och den njutbarhet som ofta går förlorad på grund av regimässiga utsvävningar. Den ackompanjerande Schönbrunn Festival Orchester med cirka 15 musiker skapade en utsökt tonal bakgrund till de många goda sångarna på scenen. Dessutom var många, trots sin relativt korta bana på teaterns tiljor, goda skådespelare med stor tydlighet i de talade inslagen. 

Välkommen att i galleriet till höger se bilder med anknytning till produktionen 2015 av Die Fledermaus på Schlosstheater Schönbrunn. Peka på textfältet under bilden och klicka sedan på fyrkanten med hakar för att se bilderna i större format.
(2015-08-30)

Komische Oper i Berlin - eldorado för operett- och musikalvänner!

Under de senaste tio åren har Komische Oper i Berlin utvecklats till ett renässanscentrum för operett och musikal. I produktionerna går teatern tillbaka till originalen och hittar där kvalitéer som har gått förlorade under flera decenniers många gånger mindre lyckade bearbetningar. Säsongen 2015/2016 har teatern dryga tiotalet operetter och musikaler i spelplanen. Många av dessa är rariteter som nu väcks till liv.
(2015-08-31)

Komische Oper i Berlin - eldorado för operett- och musikalvänner!

Berömd scen för musikteaterformen operett under 1900-talet var Metropol-Theater i Berlin. Metropol-Theater med sin verksamhet inrymdes under drygt fyra decennier i den storslagna byggnad som under 1890-talet uppfördes vid Behrenstrasse i östra delen av Berlin. Fram till andra världskrigets slut spelades operett och revyer av tidens mest framstående kompositörer som Johann Strauss d y, Franz Lehár, Emmerich Kálmán, Leo Fall, Jean Gilbert, Eduard Künneke, Paul AbrahamFred Raymond och många andra. Där uppträdde också några av dåtidens främsta sångare och sångerskor som till exempel Richard Tauber och Fritzi Massary

1945 förstördes större delen av teatern vid bombangreppen på Berlin. Själva teatersalongen klarade sig dock. 1947 övetogs byggnaden av Komische Oper Berlin. Ensemblen med benämningen Metropol-Theater fick 1955 ny spelplats i det som numera heter Admiralspalast alldeles invid järnvägsstationen Friedrichstrasse. Metropol-Theater-ensemblen levde vidare vidare till 1998, de sista åren under ledning av den tyske sångaren René Kollo. 2005 åtetstartades verksamheten i Admiralspalast vid Friedrichstrasse. Benämningen Metropol-Theater är emellertid numera borta.

Välkommen att i galleriet till höger se bilder med anknytning till Metropol-Theater och Komische Oper. Peka på textfältet under bilden och klicka sedan på fyrkanten med hakar för att se bilderna i större format.

Komische Oper, i den återuppbyggda teatern vid Behrenstrasse, har det senaste decenniet i ökande omfattning tagit upp operett och musikal i spelplanen. Dessutom har man återgått till originalversionerna av verken och därmed väsentligt bidragit till en välkommen renässans för musikteaterformerna över stora delar av Europa. Spelperioden 2015/2016 är ett belägg för att Komische Oper numera är ett eldorado för operett- och musikalvänner. Följande produktioner finns i repertoaren under perioden:

Ball im Savoy - Paul Abraham
Les Contes d'Hoffmann (Hoffmans äventyr) - Jacques Offenbach
West Side Story - Leonard Bernstein
Eine Frau, die weiss, was sie will - Oscar Straus
Die schöne Helena - Jacques Offenbach
My Fair Lady - Frederick Loewe
Die Zirkusprinzessin - Emmerich Kálmán
Kiss me, Kate - Cole Porter
Fantasio - Jacques Offenbach
Heute nacht oder nie - Mischa Spoliansky
Clivia - Nico Dostal

Välkommen att läsa mera på Komische Opers webbplats här >> 
(2015-08-31)

 
 
Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 10 oktober 2024
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2024
Tillbaka till innehåll