Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Logotype EAM HB
Till innehåll

  

Om och musik från den svenska operettrariteten Regngudinnan av Yngve Dahlquist alias Max Keller i radioserien Plats På Scen!
Den framgångsrike svenske friidrottsmannen Yngve Dahlquist född i Åhus 1892 var andre svensk att ta sig över 7-metersgränsen i längdhopp och påtänkt att delta i sommarolympiaden 1912 men fick avstå på grund av skada. Men Dahlquist hade också andra strängar på sin lyra. Till dessa hörde att komponera operettmusik och det gjorde han under pseudonymen Max Keller. På den legendariska Hippodrom-teatern i Malmö hade hans operett Regngudinnan premiär den 8 november 1924. I en unik inspelning, också från 1924, får Plats På Scen!-lyssnarna den 15 och 17 mars höra två melodier från operetten. Lyssnarna får också höra programvärden Bo Magnusson berätta om kompositören och om Hippodromen.

I övrigt i programmet bland annat en unik liveinspelning av den legendariske Ragnar Sundquists Chicagominnen i Västerås Konserthus med accordeonisten Esbjörn Ferm. Och så musik från den på Stadttheater i Zursee, Schweiz just nu aktuella uppsättningen av Emmerich Kálmáns operett Die Herzogin von Chicago.

Sändningstid fredagen den 15 mars 2024 kl 12.00 - 12.46 på Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se. Repris söndagen den 17 mars kl 12:00 - 12.46.
(2024-03-14)
I radioserien Plats På Scen! den 8 mars 2024 om Lunds Operettsällskaps uppsättning av Oscar Straus-operetten De glada Nibelungarna och intervju med Johan Gren som gjort översättningen till svenska
Lunds Operettsällskaps valde som sin tredje iscensättning operetten Die lustigen Nibelungen som med svensk text av Johan Gren har fått titeln De glada Nibelungarna. Operetten, med musik av Oscar Straus, uruppfördes den 12 november 1904 på Carltheater i Wien. Lunds Operettsällskaps produktion av operetten är den första i Sverige. Den spelades på Rotundan i Folkets Park, Lund under slutet av februari och början av mars 2024.

I Plats På Scen! den 8 mars 2024 berättar programvärden Bo Magnusson om uppsättningen i Lund och intervjuar Johan Gren som, förutom att svara för den svenska texten, hade en bärande roll i uppsättningen.

Sändningstid fredagen den 8 mars 2024 kl 12.00 - 12.46 på Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se. Repris söndagen den 10 mars kl 12:00 - 12.46. Programmet kan från och med den 9 mars 2024 avlyssnas genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med det detaljerade musikinnehållet här >>.
(2024-03-07 rev 2024-03-08)
Lunds Operettsällskap med briljant första svenska uppsättning av Oscar Straus-operetten De glada Nibelungarna
Under slutet av februari och början av mars 2024 uppfördes Oscar Straus-operetten Die lustigen Nibelungen för första gången i Sverige. Operetten hade urpremiär på Carltheater i Wien i november 1904. Nu, alltså 120 år senare, svarade Lunds Operettsällskap för den beundransvärda bedriften att sätta upp operetten och då med titeln De glada Nibelungarna i översättning till svenska av Johan Gren. Spelplats var den amfiteaterliknande och synnerligen inbjudande Rotundan i Lunds Folkets Park.

Författaren av dessa rader anför i olika sammanhang vad som krävs för att operett, livsglädjens musikteaterform, skall äga relevans inför och visa respekt för sin publik. Den skall, med utgångspunkt i livets glädjefyllda skeenden, på ett tydligt, allvarligt menat och uppriktigt sätt spegla det tidlösa relationsspelet människor emellan som är musikteaterformens kärna.

Allt detta uppfylldes med råge i Lunds Operettsällskaps uppsättning av De glada Nibelungarna. Uppsättningen präglades av stort engagemang, mycket inlevelse, stor utstrålning och äkthet hos de trettio medverkande på scenen. Med tanke på att dessa är amatörer så är det imponerande  hur väl alla behärskar kombinationen av de förmågor som krävs för musikteaterformen med avseende på sång, tal, dans och så den viktiga komiska ådran.

Och i detaljer en fröjd! Utmärkt diktion i tal och sång. Perfekt timing i spelet, entréer, sortier och allt däremellan. Och att till detta en synnerligen välljudande orkester med 30 musiker och full symfoniorkesterbesättning. Helt enkelt briljant. Alla medverkande och alla bakom scenen stod för excellenta insatser. Bakom scenen för regi, koreografi, scenografi, PR, ljud, ljus, kostym, smink, publikservice, administration, pausservering och mycket annat. Några av de medverkande att särskilt nämna.

Kung Gunther, Lasse Buhl, Gudrun, Anna Agnemyr, Ute, Line Janson, Dankwart, Mattias Nilsson, Volker, Sten Åstrand, Giselher, Elin Rebecka Gustafsson, Hagen av Tronje, Johan Gren, Drottning Brunhilde från Isenland, Elisabeth Ekberg Romanenko, Siegfried, Christer Arwidson, Fågel, Julia Giver. För eminent ledning av orkestern svarade Ruben Sonesson och för förstklassig instuderingen av de stora körpartierna Erik Stålberg. Och så till slut eldsjälen Johan Olson, ordförande i Lunds Operettsällskap.

Lunds Operettsällskaps prestationer nu och tidigare betyder inget mindre än en pånyttfödelse av oförfalskad operett på svenska scener. Fortsättningen emotses med stora förväntningar. Välkommen att klicka på valfri bild ovan för att sedan bläddra bland bilderna. Samtliga bilder: Edition Allegro Musik HB.

Bo Magnusson
(2024-03-07)
Födelsedagshyllning till och sång av Erland Hagegård i Plats På Scen!
Tisdagen den 27 februari 2024 fyllde sångaren Erland Hagegård 80 år. I radioserien Plats På Scen! fredagen den 1 mars 2024 gratuleras och hyllas Hagegård av programvärden Bo Magnusson och lyssnarna får höra flera inspelningar med honom. Bland annat en raritet från en uppsättning 1972 på Oper Frankfurt i Tyskland av Franz Lehárs operett Die lustige Witwe. Erland Hagegård tillsamman med Britt Marie Aruhn begåvade 1979 musikteaterformen operett med det bästa svenska fonogram som sett dagens ljus de senaste fyra decennierna. Från detta är en ett par inslag i programmet hämtade. I programmet också om och med kollegor till Hagegård på Volksoper i Wien där han var engagerad under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet.

Sändningstid fredagen den 1 mars 2024 kl 12.00 - 12.46 på Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se. Repris söndagen den 3 februari kl 12:00 - 12.46. Programmet kan från och med den 2 mars 2024 avlyssnas genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med det detaljerade musikinnehållet här >>. På bilden till höger Erland Hagegård tillsammans med sångarkollegan Eva Magnusson i september 2023. Välkommen att klicka på bilden för större format. Fler bilder här >>.
(2024-02-29)
Låt hjärtat va' me'! - Denna gång i fullsatt salong hos Synskadades Riksförbund
Succéförestälningen Låt hjärtat va' me'! går vidare. Den 26 februari 2024 fylldes den gästvänliga salongen i föreningslokalen i Kallhäll av medlemmar i SRF - Synskadades Riksförbund Järfälla-Upplands Bro av en förtjust publik när de mångsidiga operett- och musikalveteranerna Eva Magnusson och Roger Janson med ackompanjemang av ackordeonvirtuosen Esbjörn Ferm bjöd på scen-, cabaret- och filmmusikpärlor från anno dazumal. Publikens stora uppskattning kom till uttryck i långa applåder som ledde till extranummer till och med från andra av de medverkandes konsertprogram.

För mycket belevat och uppskattat värdskap hos SRF svarade Krister Björnsjö.

Välkommen att klicka på valfri bild här till höger för att se den i större format och för att bläddra bland bilderna. Samtliga bilder: Edition Allegro Musik HB.
(2024-02-27)
I radioserien Plats På Scen! den 16 februari 2024 om operetten Venus in Seide med musik av Robert Stolz inför nypremiär på Oper Graz
Operetten Venus in Seide är ett av de mest ambitiösa av de cirka 50 musikteaterverk som skapades av Robert Stolz. Operetten hade urpremiär på 1932 på Stadttheater i Zürich och är stort anlagd i ungersk miljö och innehåller stora partier för solosång, duetter, kör och dans men också allvarliga såväl som komiska talroller. Varje musikalisk del i verket visar stor rikedom på infall och verkningskraft. Flera av solopartierna, till exempel den inledande Spiel auf deiner Geige, tillhör standardrepertoaren för dagens stora internationella operasångerskor.

Med början den 16 mars 2024 uppförs Venus in Seide i en nyuppsättning på Oper Graz, den stad där Robert Stolz föddes år 1880 och där han tillbringade sin barn- och ungdom. Med tiden blev Stolz en vida berömd och mycket hyllad kompositör och dirigent. Som en hedersbetygelse uppförde staden Graz år 2023 ett nytt och mycket fascinerande museum - Salon Stolz - till hans ära. På operan i Graz finns också i Spegelfoajén Café Stolz.

I radioprogrammet Plats På Scen! den 16 februari 2024 kl 12:00 berättar programvärden Bo Magnusson om Venus in Seide och låter lyssnarna höra flera musikinslag från den. Dessutom i programmet en  unik operettinspelning med Edvard Persson och Jullan Lindahl. Repris söndagen den 18 februari kl 12:00. Kanalerna är Radio Viking 101,4 MHz och www.radioviking.se.

Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se till och med den 24 februari 2024. Det kan också från och med den 17 februari avlyssnas genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med det detaljerade musikinnehållet här >>. Välkommen att klicka på bilderna till höger för större format. Fler bilder här >>.
(2024-02-15)
Vätteroperetten med Emmerich Kálmáns Csárdásfurstinnan på Jönköpings Teater
Efter Vätteroperettens produktion 2023 av operetten Wienerblod skrev vi: Ett fullfjädrat framförande av artister som klarade den svåraste musikteaterformen av alla där kombinationen av sång, tal, dans och en god portion scennärvaro och komisk talang ska behärskas … Sammanfattningsvis en i alla avseenden förnämlig produktion och kanske ska det visa sig en milstolpe i återupprättandet och vidareutvecklingen av den konstnärligt äkta, svenska operettraditionen. I den utvecklingen emotses med stora förväntningar Vätteroperettens nästa uppsättning.
Och nästa uppsättning blir nu Emmerich Kálmáns mest framgångsrika operett Csárdásfurstinnan med urpremiär den 17 november 1915 på Johann-Strauss-Theater i Wien och med svensk premiär på Oscarsteatern i Stockholm den 1 september 1916 med bland andra Naima Wifstrand, Axel Ringvall, Elvin Ottoson, Kerstin Bergman och Christian Schröder som rollinnehavare.

Med upplevelsen av Vätteroperettens produktion 2023 av Wienerblod i starkt och angenämt minne, och med den ärlighet, uppriktighet och respekt för musikteaterformen som karaktäriserade den, finns mycket god anledning att förvänta sig ett nytt steg i återupprättandet och vidareutvecklingen av den äkta svenska operettraditionen när ridån går upp för Csárdásfurstinnan på Jönköpings Teater den 24 augusti 2024. För operettens nya svenska text svarar Annika Veit. Operetten spelas 24, 25, 27 och 28 augusti 2024. För mera information och biljetter besök www.operetten.se. Klicka gärna på bilden ovan för större format. Hela recensionen av Wienerblod finns här >>
(2024-01-04)
Lehár Festival 2024 i Europas kulturhuvudstad Bad Ischl
Omsluten av en av Europas mest natursköna trakter, Salzkammergut, och där den större floden Traun möter den mindre Ischl i ett tidlöst rofyllt brus, där ligger den, kurstaden Bad Ischl. Dess skönhet på alla plan har gjort den till Europas kulturhuvudstad 2024. Och inte minst musiken som i alla nyanser blomstrar där sedan ett par århundraden. En samlingspunkt för alla med engagemang i musikaliskt skapande och utövande då liksom nu och uppmärksammad i Nyårskonserten 2024 med Wiener Philharmoniker i valsen Ischler Walzer av Johann Strauss d.y.

Bland de musikaliska nyanserna har operetten haft en central roll i staden allt sedan musikteaterriktningen fick fast form på 1850-talet. Synnerligen livaktig slår den numera varje sommar ut i full blom under Lehár Festival, den största operettfestivalen i Österrike och en av de största i världen. En praktfull operettbukett bjuds kulturhuvudstadsårets besökare på sommaren 2024 – Paul Abrahams Märchen im Grand Hotel, Carl Millöckers Der Bettelstudent och Franz Lehárs Der Sterngucker. Mera information på www.leharfestival.at.
(2024-01-03)
Operetter och musikaler säsongen 2023/2024
Ett urval av operetter och musikaler som uppförs spelsäsongen 2023/2024 är sammanställda här >>. Alternativt klicka på "Nyheter" och "Senaste" i menyn här ovanför. I sammanställningen finns uppgifter om verktitlar, kompositörer, spelplatser och spelperioder med mera samt länkar till arrangörerna. Sammanställningen kompletteras allt eftersom spelplaner offentliggörs.
(2023-09-30 rev 2023-10-25)
Robert Stolz, "Lehár-Marsch", RSWV op. 20. Komponiert Wien, Oktober 1907. "Meinem lieben Freunde Franz Lehár in grösster Verehrung gewidmet". Kurorchester Bad Ischl. Dirigent: Walter Erla. Aufnahme EA Musik HB 16. August 2023.
Lehár-Marsch av Robert Stolz tillägnad gode vännen Franz Lehár
År 1907 hade Robert Stolz (1880-1975) anställts vid den berömda Theater an der Wien i Wien för att där bland annat dirigera första uppsättningen av Franz Lehárs Die lustige Witve - Den glada änkan. I samband därmed komponerade Stolz Lehár-Marsch RSWV op. 20 som han tillägnade Franz Lehár: Meinem lieben Freunde Franz Lehár in grösster Verehrung gewidmet.

I skön sommarkväll framfördes marschen, en stor raritet, den 16 augusti 2023 i Bad Ischls vackra Kurpark av Kurorchester Bad Ischl under ledning av Walter Erla.
(2023-10-09)
Den berömde och folkkäre kompositören Robert Stolz tillägnas nytt museum i födelsestaden Graz, Österrike
I Graz, Steiermark, Österrike föddes år 1880 Robert Stolz. Hans föräldrar var kompositören och musikdirektören Jakob Stolz och pianopedagogen Ida Stolz.

Robert Stolz kom att bli en av wienermusikens, operettens och filmmusikens främsta företrädare genom tiderna. Och på sätt och vis är han det fortfarande. Han komponerade musiken till 50 egna operetter och musik till 100 filmer. Hans musik finns i flera hundra wienersånger. Många av dem har gått in i det österrikiska folkmusikgodset. Som dirigent ledde han fler fonograminspelningar av wienermusik än någon annan och han framträdde med världens främsta orkestrar inklusive Die Wiener Philharmoniker.

Ej av judisk börd men eftersökt på grund av bistånd till judar att ta sig ut ur Tyskland under 1930-talet tvingades Robert Stolz lämna Österrike vid Tysklands annektering 1938, flydde till Frankrike och lyckades därifrån med hjälp av sin blivande hustru Einzi Stolz att ta sig till USA. Paret Stolz återkom omedelbart efter andra världskrigets slut till Österrike. Efter återkomsten och ända till sin bortgång år 1975 vid 95 års ålder komponerade Robert Stolz ytterligare en stor mängd musik, ledde otaliga fonograminspelningar och dirigerade konserter över hela världen.

För att hedra Robert Stolz och hans gärning och för att göra hans liv och verk tillgängligt för så många som möjligt har i hemstaden Graz ett i tid och rum allomfattande Robert Stolz Museum benämnt Salon Stolz uppförts till en kostnad av 30 miljoner kronor. Museet invigdes den 15 juli 2023. Bilder: Stella Kager och Graz Museum.

Läs mera om Robert Stolz här >>.
(2023-07-18)
Jacques Offenbach "Barcarolle" ur "Hoffmanns äventyr" Karlbergs Musikkår. Eva Magnusson, Thomas Annmo och Peter Göthe. Riddarhuset, Stockholm 5 maj 2022.
Eva Magnusson och Thomas Annmo med Karlbergs Musikkår, Militärhögskolan Karlberg i Riddarhuset den 5 maj 2022
I härlig försommarkväll och med Mälarens blänkande vattenspegel utanför det storslagna stockholmska Riddarhusets höga fönster hyllades torsdagen den 5 maj 2022 Marinen 500 år med festmusik i adlig dräkt av Karlbergs Musikkår, Militärhögskolan Karlberg. Under ledning av kårens dirigent och musikaliskt ansvarige Peter Göthe framfördes av sångsolisterna Eva Magnusson och Thomas Annmo bland annat Barcarollen från Jacques Offenbachs Hoffmanns äventyr.
(2022-07-03)
Povel Ramels 100-årsdag 1 juni 2022 - Unik programserie Knäppupp - Povel Ramel och hans revyepok i Radio Vikings poddradioarkiv
Från december 2020 till november 2021 livesändes över Radio Viking 101,4 MHz en programserie i tio avsnitt om Povel Ramel och hans revyepok. Manus och produktion Bo Magnusson som också tillsammans med Ingemar Eriksson med varliga händer vägledde lyssnarna genom den växlingsrika och understundom halsbrytande uppsluppenhet med samlingsbeteckningen Knäppupp som Povel Ramel och hans medramelare undfägnade svenska folket med i ett femtontal revyer från början av 1950-talet till slutet av 1960-talet.

Den 1 juni 2022 är det 100 år sedan Povel Ramel föddes. Som en del i att uppmärksamma detta har Radio Viking publicerat hela programserien i sitt Poddradioarkiv som nås här>>. Varmt välkommen lyssna på en unik serie radioprogram om en av våra absolut främsta underhållare och hans förnämliga medunderhållare!
(2022-06-01)
1971, vid 91 års ålder, medverkade Robert Stolz i ett tyskt TV-program där han ackompanjerar sopranen Anneliese Rothenberger i den egna Oft genügt ein Gläschen Sekt från filmen Konfetti från 1936 och operetten Frühjahrsparade med premiär på Volksoper i Wien år 1964. (2020-11-15)
Eva Magnusson som "Brita" (tyska "Ottilie") och Robert Holmin som "Dr Siedler" i "Min kärlekssång" (tyska "Mein Liebeslied muss ein Walzer sein"). Musik: Robert Stolz. Text: Karl-Ewert Christenson (tysk text Robert Gilbert).
Eva Magnusson och Robert Holmin i operetten Värdshuset Vita Hästen
Säsongen 1994/1995 spelade Stockholms Operettensemble operetten Värdshuset Vita Hästen på Jarlateatern i Stockholm och under en omfattande Sverigeturné. Sammanlagt gavs cirka 200 föreställningar och en av Operettensemblens största framgångar blev det. Till särmärkena för uppsättningen hörde att numera sällan hörda sånger från 1930 års originaluppsättning ingick. Musiken i operetten är av Ralph Benatzky, Robert Stolz, Bruno Granichstaedten och Robert Gilbert. Den senare är även sångtextförfattare. Två av de mest uppskattade sångerna i operetten är Min himmel alltid blå sig ter och Min kärlekssång, båda med musik av Robert Stolz.
Två av huvudrollerna i Stockholms Operettensembles uppsättning av Värdshuset Vita Hästen, Ottilie Gisecke och Dr. Otto Siedler, spelades av Eva Magnusson och Robert Holmin. Här ovanför kan de båda ses och höras i Min kärlekssång med svensk text av Karl-Ewert Christenson. Inspelningen gjordes i oktober 1994.
(2020-02-14)
Föreläsningar  om operett - livsglädjens musikteater
Operett är livsglädjens musikteater. Operett är samtidigt den artistiskt mest krävande musikteaterformen. Gedigna sångliga färdigheter krävs naturligtvis, men därutöver stor skicklighet i tal och dans samt betydande personlig utstrålning. Till skillnad från i Centraleuropa saknas i Sverige såväl bildning som utbildningskapacitet hos de institutioner som skall bibringa blivande scenartister den förmåga som musikteaterformen operett kräver.

Som ett led i återskapandet av nödvändig bildning, och därmed förutsättningen för ny livskraft i musikteaterformen i Sverige, erbjuder vi nu föreläsningar om operett. Exempel på innehåll i föreläsningarna är:
  • Operettens ursprung
  • Den franska prologen
  • Prolog i Wien
  • Den gyllene tiden, Paris
  • Den gyllene tiden, Wien
  • Spansk zarzuela
  • Savoy Opera - London
  • The Edwarian era
  • Berliner-operett
  • Wienskt silver
  • Operetten på Broadway
  • Operetten i Sverige
  • Operettens nutida geografi

I föreläsningarna ges detaljerad inblick i operettens förstadier och dess utveckling från 1850-talet och fram till vår tid. Åhörarna får möta ett stort antal av musikteaterformens skapare, kompositörer och textförfattare.
Föreläsningarna är rikt illustrerade med bilder och innehåller ett flertal ljudexempel från 1910-talets början och framåt.

Grundföreläsningens tid är två timmar. Föreläsare är musikforskaren och musikproducenten Bo Magnusson med flera decenniers teoretisk och praktisk erfarenhet av musikteaterformen. Föreläsningarna är väl lämpade för allt från föreningar med intresse av musikalisk bildning till utbildningsinstitutioner från grund- till högskola med inriktning musik. Även specialföreläsningar inom avgränsade områden kan erbjudas.

Välkommen att kontakta oss för utförlig information om föreläsningarna och prisuppgifter. Använd gärna kontaktformuläret här >> eller ring 070-543 76 14.
(2018-02-02)

Vill du utveckla din röst? - Vi hjälper dig att bli Rösträtt!
Hos oss kan du nu, utöver sångutbildning, få hjälp med att utveckla dina röstresurser till exempel när det gäller kommunikativ kompetens eller förmågan att förstärka röstens hållbarhet. Detta sedan vår medarbetare, sångerskan och sångpedagogen Eva Magnusson numera också verkar som logonom efter högskoleexamen vid Stockholms Musikpedagogiska Institut. Logonomen är en röst- och talpedagog som arbetar med friskvården hos rösten och med rösten och talet ur estetisk synpunkt.

Välkommen att läsa mera här >> Där kan du nu också (i PDF-format) ta del av hela det omfattande och intressanta examensarbete om talröstens utveckling under 1900-talet i musikteaterformen operett som avslutade Eva Magnussons utbildning till logonom. Möjlighet finns också att beställa tryckta exemplar av examensarbetet.
(2016-02-11)

Spektrogram som visar hur en del av en talad replik är uppbyggd av så kallade formanter, koncentrationer av förstärkning i ett antal frekvensområden med de lägsta längst ner och de högsta längst upp. Klicka gärna på bilden för större format.
Butik med bok- och skivrariteter för operett-, musikal- och filmmusikvänner!
För att ge dig tillgång till en exklusiv kanal att skaffa eget bok- och fongrammaterial som anknyter till operett, musikal och filmmusik finns en butik (Beta-version) på vår webbplats. Utbudet är litet men valt med stor omsorg.

Du når butiken genom att välja fliken Butik i menyraden högst upp eller genom att klicka här >>

Klicka gärna på bilden till höger för större format.

Varmt välkommen till butiken!
(2016-01-02 rev 2020-07-08)

Vägar till mera information och kunskap om operett, musikal och filmmusik
Som hjälp för att nå andra källor med information om operett, musikal och filmmusik har vi öppnat en ny sida på webbplatsen. Sidan har benämningen Länkar och du hittar den i huvudmenyn ovan eller här >> om du vill gå direkt dit.  Välkommen att besöka sidan!

(2015-06-14)

 
 

Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 14 mars 2024
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2024
Tillbaka till innehåll